• Kontakt
  • +48 515 729 731
  • kontakt@pixlmore.pl
  • Realizacje
  • O nas
  • Blog
  • Polityka prywatności
  • Mapa strony
  • Marketing internetowy
    • Pozycjonowanie stron
    • Audyt SEO
    • Reklama na Facebooku
    • Reklama w Google
    • Newslettery i mailingi
  • Strony internetowe
    • Strona WWW
    • Sklep internetowy
    • Landing page
    • Obsługa i optymalizacja stron
    • Audyt UX UI
  • Branding, grafika
    • Logo i identyfikacja wizualna
    • Grafika, foto i wideo
    • Druk i wielki format
  • Social media, PR
    • Obsługa social mediów
    • Content marketing
  • Porozmawiajmy!
≡

10 warunków i zasad, które warto wykorzystać przy tworzeniu treści z ChatGPT

AI to, AI tamto, dosłownie sztuczna inteligencja wyskakuje nam obecnie z lodówek… pytanie, co wtedy robimy? Czy wiemy, jak z nią rozmawiać? Postaramy się przybliżyć trochę sposób w jaki AI (w tym przypadku LLM ChatGPT) rozumuje i jak może stać się Twoim prywatnym ghostwriterem, kreatywnym partnerem, a nawet doradcą technicznym. Jak każde narzędzie, wymaga odpowiedniego wykorzystania.

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego czasem odpowiedzi ChatGPT są trafne i błyskotliwe, a innym razem wydają się nie do końca na temat? Tajemnica tkwi w sposobie, w jaki formułujesz swoje zapytania. Prawidłowo skonstruowany prompt może sprawić, że model zmieni się z prostego chatbota w prawdziwego cyfrowego Einsteina.

W tym artykule przedstawiamy dziesięć kluczowych zasad, które pomogą Ci maksymalizować potencjał promptów dla LLMów (dużych modeli językowch, nie tylko ChatGPT). Przy każdej z nich znajdziesz przykładowy prompt oraz opis, jak te zasady działają w praktyce.

 

  1. Po pierwsze, nadaj charakter i tożsamość modelowi

Prompt: „Jesteś eksperckim konsultantem do spraw kulinarnych. Czy możesz mi pomóc stworzyć przepis na idealne spaghetti carbonara dla początkujących?”

Przydzielając ChatGPT konkretną rolę, sprawiamy, że jego odpowiedzi stają się bardziej spersonalizowane i trafne. W tym przypadku, ChatGPT przekształca się w kulinarnego guru, gotowego dzielić się swoimi tajnikami kuchni włoskiej. To świetny sposób, by nadać rozmowie kierunek i wykorzystać specjalistyczną wiedzę AI.

  1. Staraj się określić odpowiedni ton i styl tekstu

Prompt: „Napisz artykuł o korzyściach z jogi, ale w stylu satyrycznym.”

Ton tekstu ma ogromne znaczenie. Satyra dodaje lekkości i humoru, co może przyciągnąć czytelnika, który inaczej nie zainteresowałby się tematem. ChatGPT potrafi dostosować styl pisania do Twoich potrzeb – od formalnego po potoczysty, co pozwala na tworzenie treści z odpowiednim zacięciem.

  1. Zawsze dodawaj kontekst treści

Prompt: „Stwórz tekst sprzedażowy na kurs gotowania, który ma przyciągnąć młodych profesjonalistów.”

Dostarczenie kontekstu jest kluczowe. W tym przypadku ChatGPT musi wiedzieć, że tekst ma cel sprzedażowy i jest skierowany do młodych profesjonalistów. Dzięki temu, treść będzie skrojona na miarę i będzie odzwierciedlać potrzeby i zainteresowania docelowej grupy.

  1. Określ format odpowiedzi, szkielet tekstu

Prompt: „Napisz list motywacyjny w formacie trzech akapitów, zaczynając od wstępu, poprzez doświadczenie, na planach na przyszłość kończąc.”

Określenie formatu pomaga ChatGPT zorganizować odpowiedź. W tym przypadku, format listu motywacyjnego jest jasno określony, co pozwala na stworzenie strukturalnie spójnego i przemyślanego tekstu.

  1. Uwzględnij długość odpowiedzi, pamiętaj o ograniczeniach modelu

Prompt: „Napisz krótki opis Twoich usług, który będzie miał 300 słów.”

Długość odpowiedzi ma znaczenie. ChatGPT potrafi dostosować długość tekstu do Twoich wymagań, co jest szczególnie ważne w przypadkach, gdy treść ma określone ograniczenia, np. w mediach społecznościowych lub reklamach. Staraj się też pamiętać że sam model może mieć ograniczoną ilość znaków na odpowiedź, sugeruj wtedy podzielenie tekstu

  1. Ważne informacje dołącz do promptu

Prompt: „Napisz opis produktu, pamiętając, że jest on ekologiczny, dostępny w trzech kolorach i idealny dla studentów.”

Dając ChatGPT konkretne informacje od razu, zapewniasz, że wszystkie kluczowe punkty zostaną uwzględnione w odpowiedzi. Tutaj, informacje o ekologii, kolorach i grupie docelowej są niezbędne do stworzenia adekwatnego opisu.

  1. Podkreśl, jakie informacje należy uwzględnić, a jakie wykluczyć

Prompt: „Napisz przewodnik po Rzymie, pomijając typowe atrakcje turystyczne, skupiając się na mniej znanych miejscach.” lub „Koniecznie wykorzystaj w tekście treść XYZ, nie wspominaj o XYZ.”

Wskazanie, co ma być zawarte w tekście, a co pominięte, pozwala na stworzenie bardziej celowanych i unikalnych treści. Tutaj, koncentrujemy się na ukrytych klejnotach Rzymu, zamiast na popularnych miejscach.

  1. Pokaż modelowi strukturę treści do naśladowania

Prompt: „Napisz artykuł w stylu, który naśladuje styl pisarski Ernesta Hemingwaya, skupiając się na przygodach safari.”  lub „Napisz artykuł w stylu z linka XYZ, skup się na podsumowaniach.”

Dając ChatGPT przykład stylu do naśladowania, można uzyskać teksty, które są stylistycznie zbliżone do wybranych wzorców. Tutaj, prośba o naśladowanie Hemingwaya pomoże stworzyć artykuł o safari, który oddaje jego lakoniczny i bezpośredni styl pisania.

  1. Zapytaj o nietypowe pomysły i analogie

Prompt: „Opisz, jak można użyć AI w gotowaniu, używając analogii do gry w szachy.”

Prośba o nietypowe pomysły lub analogie pozwala ChatGPT na twórcze myślenie. Analogia między AI a grą w szachy w kontekście gotowania może dać zaskakujące i inspirujące wnioski.

  1. Przed rozpoczęciem pisania, spytaj, czy dany model wszystko zrozumiał

Prompt: „Przedstawisz mi pomysł na nową aplikację mobilną, która pomoże w nauce języków. Upewnij się, że zrozumiałeś wszystkie moje wymagania.” Lub „Zanim rozpoczniesz pracę nad tekstem wypisz mi wszystkie warunki i odpowiedz czy wszystkie zrozumiałeś.”

Przykładowy prompt

Jak wygląda przykładowy prompt, który trzyma się wszystkich tych zasad? Np. tak:
„Jesteś ekspertem od marketingu cyfrowego o lekko humorystycznym tonie. Czy możesz stworzyć dla mnie tekst sprzedażowy o nowej aplikacji do nauki języków, który będzie skierowany do młodych profesjonalistów? Proszę o formatowanie tekstu w trzech akapitach: wstęp, główna treść i zakończenie. Długość odpowiedzi niech wynosi około 500 słów. Ważne, abyś wspomniał o funkcji sztucznej inteligencji aplikacji, ale pominął jakiekolwiek porównania do konkurencyjnych produktów. Naśladuj styl pisania Adama Mickiewicza, dodając nietypowe analogie i zabawne nawiązania. Przed rozpoczęciem, potwierdź, czy zrozumiałeś moje wymagania i czy możesz stworzyć taki tekst.” 

Sprawdzanie, czy AI zrozumiało twoje zapytanie, jest istotne, szczególnie przy bardziej skomplikowanych lub nietypowych zadaniach. Upewnienie się, że ChatGPT właściwie zinterpretował Twoje potrzeby, gwarantuje lepsze rezultaty.

Stosując się do tych zasad, możesz sprawić, że Twoja współpraca ze dużymi modelami językowymi stanie się nie tylko produktywna, ale szybka i sprawna. To narzędzie, które ma ogromny potencjał – warto więc nauczyć się, jak z niego korzystać w efektywny sposób.

[Ocen: 1 Średnia: 5]

Inne wpisy

11 czerwca, 2025

Dlaczego Twoje produkty nie sprzedają się tak, jak powinny? Sprawdź, co mówi o nich zdjęcie


Czytaj dalej

Marketing internetowy Strony internetowe Branding, grafika Social media, PR


home_tuning_sep4


PixlMore • agencja interaktywna • strony internetowe • pozycjonowanie • grafika
Józefa Ryszki 45/18, Chorzów, 41-506, tel:. + 48 515 728 731, mail: kontakt@pixlmore.pl
PLN
retina_pixlmore_logo_white_small
  • Realizacje
  • O nas
  • Blog
  • Polityka prywatności
  • Mapa strony
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje te udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym.

Klikając "Akceptuję", wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies.

Jeżeli nie wyrażasz zgody, możesz zmienić wykorzystywanie tych plików w ustawieniach swojej przeglądarki.

Akceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT